🇬🇧 Click here for English version
Slovenský rozhlas v Bratislave sa začiatkom 90. rokov ako prvý vydal cestou digitálneho spracovania zvuku. V Experimentálnom štúdiu Slovenského rozhlasu sa začal používať systém Sonic Solutions pre digitálnu úpravu a mastering CD, v polovici 90-tych rokov viackanálový nahrávací a editovací systém Digidesign Pro Tools II so softvérom Sound Designer II. V nasledujúcich rokoch sa postupne rekonštruovali všetky slovesné a hudobné réžie Slovenského rozhlasu s prechodom na systém digitálneho spracovania zvuku. Zo všetkých štúdií a réžií vynikalo svojim určením a vybavením veľké koncertné štúdio s réžiou R1. Firma SUNTEQ dodala v roku 2002 aj do tohto pracoviska kompletný viackanálový systém Pro Tool HD, čím sa uzatvoril proces digitalizácie slovesných a hudobných réžií Slovenského rozhlasu. Na pôvodnej technológii sa v réžii R1 nahrali tisícky hodín vážnej aj populárnej hudby. Po 22 rokoch vypísalo technické vedenie Slovenského rozhlasu verejnú súťaž pre rekonštrukciu réžie R1, ktorej súčasťou bola dodávka digitálneho mixážneho pultu, akustické riešenie réžie, nový technologický nábytok a kompletne nová nahrávacia technológia. V roku 2025 firma Sunteq úspešne zrealizovala tento projekt a v súčasnosti sa toto pracovisko radí medzi špičkové nahrávacie štúdiá, hlavne pre potreby náročných nahrávok Symfonického orchestra Slovensého rozhlasu.
Základné technické požiadavky na novú technológiu:
- min. 128-kanálový nahrávací systém kompatibilný s Avid Pro Tools
- kompatibilný s digitálnou konzolou na úrovni signálov a riadiacich dát
- min. 128 MADI kanálov
- schopný synchronizácie od 44,1kHz do 192kHz v rozsahu +/- 8 centov
- pracovná stanica a príslušenstvo
- signalizačné a komunikačné zariadenia
- príslušné káble, konektory a mechanika
- technická podpora a zaškolenie

Vzhľadom na naše skúsenosti so systémom Pro Tools (firma SUNTEQ sa stala už v roku 1995 autorizovaným predajcom firmy Digidesign Inc., následne Avid Inc.) a podrobnou znalosťou požiadaviek Slovenského rozhlasu výber komponentov nebol zložitý a zvolil sme odskúšané a spoľahlivé produkty.
Neštandardnou bola požiadavka na výber takých komponentov, ktoré umožňujú “preladenie” (zmenu vzorkovacej frekvencie) v rozsahu +/- 8 centov. Táto funkcia sa používa pri nahrávaní nástrojov, ktoré nemôžu byť preladené do “standardného” A=440Hz (napríklad tradičné flauty, klavír, gajdy … ). Ak je takýto nástroj napríklad naladený na A=432Hz, zvyšok produkcie (vrátane digitálnych nástrojov) musí byť prispôsobený. Súčasťou dodávky bol aj programovateľný kontrolér pre ovládanie svetiel a výstupných kanálov, ktorý sme vyvinuli podľa požiadaviek Slovenského rozhlasu.



Prečo Pro Tools Ultimate?
Výber multikanálového systému podliehal okrem technických požiadaviek (počet kanálov, editačné možnosti, výber Plug-In modulov, atď.) aj praktickým požiadavkam, ako je napríklad kompatibilita s existujúcim formátom projektov, ktoré boli vytvorené v R1, zručnosť a vedomosti technického personálu Slovenské rozhlasu, dostupnosť náhradných dielov a pod. Ostatné komponenty sme navrhli tak, aby čo najlepšie zodpovedali požiadavkam Slovenského rozhlasu. Pre ovládanie svetelnej signalizácie sme dodali vlastnú riadiacu jednotku.
Kľúčové komponenty:
- Pro Toosl Ultimate
- Pro Tools HDX
- Pro Tools | MTRX
- Grace Design M905
- Apple macStudio
Informácie o použitých produktoch a technológiach:
Zdieľajte tento článok:
